Vedtekter for 

logo
Lørenskog Pensjonistuniversitet U3A (LPU)
(Revidert 22.03.2023)


 

 

§1. Formål

LPU har til formål å gi medlemmene og andre interesserte over 60 år muligheter til å videreutvikle sine kunnskaper ved å tilby foredrag og kurs om varierte emner, samt kulturreiser og besøk til teatre og andre kulturinstitusjoner.

LPU skal være et forum for utveksling av kunnskaper og for menneskelig kontakt. LPU skal søke å bidra til et kulturelt rikere Lørenskog.

 

 

§2. Organisasjon

LPU er registrert hos Lørenskog Kommune, Kulturtjenesten. Meldinger om virksomheten sendes kulturtjenesten og organisasjoner når slik melding blir pålagt.

 

 

§3. Medlemskap

Alle pensjonister uansett alder og andre interesserte over 60 år kan bli medlemmer.

 

 

§4. Styret

LPU ledes av et styre bestående av leder og 5 styremedlemmer (nestleder, sekretær, kasserer, dataansvarlig og ett styremedlem) samt 2 varamedlemmer.

Styret er beslutningsdyktig når minst 3 medlemmer er til stede. Vedtak kan treffes når minst 3 av styrets medlemmer stemmer for vedtaket. Ved stemmelikhet er lederens stemme avgjørende.

Ved behov kan styret nedsette komiteer for å bistå i deler av virksomheten. Komitéleder rapporterer til styret.

 

 

§5. Fullmakter

LPU forpliktes ved underskrift av leder og 1 styremedlem.

 

 

§6. Årsmøtet

Årsmøtet er LPUs høyeste organ. Årsmøtet holdes hvert år innen utgangen av mars. Innkalling til årsmøtet skjer med minst 4 ukers varsel. Forslag til årsmøtet må være styret i hende 3 uker forut for årsmøtet. 

 

Årsmøtet skal behandle følgende saker:

1.   Valg av ordstyrer, referent og to til å underskrive referatet.

2.   Årsmelding.

3.   Aktivitetsregnskap med revisors rapport.

4.   Fastsettelse av kontingent.

5.   Valg.

6.   Innkomne forslag. Disse må i årsmøteinnkallingen være nummerert fra 6 og utover, og gis egne saksnavn. Andre saker enn de som er nevnt i innkallingen, kan ikke behandles av årsmøtet.

 

 

§7. Valg

Ved valg av styremedlemmer bør en søke å oppnå en viss kontinuitet i styret, slik at ikke alle sentrale verv byttes ut samtidig. Medlemmene velges for følgende perioder:

a) Leder velges for 1 år.

b) Styremedlemmer velges for 2 år.

c) Varamedlemmer velges for 1 år.

d) Revisor og revisors varamann velges for 1 år.

e) Valgkomité bestående av 3 medlemmer velges for 1 år.

 

Kandidater til valget skal forespørres med tanke på hvilket styreverv de er tiltenkt.

 

Alle valg og vedtak gjøres med alminnelig flertall.

 

Ingen kan gjenvelges til samme styreverv for mer enn 6 års funksjonstid. Dataansvarlig omfattes ikke av denne tidsbegrensningen.

 

 

§8. Endring av vedtekter

Vedtak om endring av vedtekter skjer på årsmøtet og krever 2/3 flertall av de fremmøtte.

 

 

§9. Oppløsning.

Foreningen kan oppløses etter beslutning med 2/3 flertall av et årsmøte. I tilfelle oppløsning skal foreningens aktiva overføres til forening/lag med lignende eller samme type formål, eller til en eller flere foreninger med veldedige formål. Dette avgjøres på årsmøte.

 

 

                                                                       *****

 

 

 

 

Lørenskog 22. mars 2023

Styret